دفتر مقام معظم رهبری                                              

تهران: خیابان جمهوری اسلامی، خیابان شهید کشور دوست، تلفن : ۰۲۱۶۴۴۱۱

قم: خیابان صفائیه     تلفن: ۰۲۵۳۷۷۴۲۲۳۲

www.leader.ir 

 

 

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی                         

قم : ابتدای خیابان شهدا

تلفن: ۱۱۳-۳۷۷۴۳۱۱۰

تهران(۱) میدان شهدا، خیابان مجاهدین اسلام ، نبش کوچه شهید کاظمی، پلاک ۳

تلفن: ۷۵۰۹۶۹۷ -۴۲- ۷۵۱۲۲۴۱

تهران(۲) خیابان ۱۷ شهریور، ابتدای بزرگراه شهید محلاتی، ضلع جنوبی، پلاک ۲۹

تلفن: ۷۰- ۳۳۰۲۶۰۶۶

www.makarem.ir 

 

حضرت آیت الله سید علی حسینی سیستانی             

قم: خیابان معلم،   ص پ : ۳۵۱۴ / ۳۷۱۸۵     تلفن : ۹ – ۳۷۷۴۱۴۱۵ ۲۵ ۰۰۹۸

تهران: میدان قیام خیابان قیام   تلفن :۸ – ۳۳۴۴۰۹۲۵ ۰۲۱

www.sistani.org 

 

 

حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی             

۰۲۵۳۷۷۴۰۳۲۱

www.zanjani.ir/fa 

 

 

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 7 اسفند 1393برچسب:, | 9:38 | نویسنده : محمدعارف |

افسران - جمعه و انتظار

 

افسران - درد

 

رایگان

 

 

http://media2.afsaran.ir/siSLkV4.jpg

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 6 اسفند 1393برچسب:, | 23:14 | نویسنده : محمدعارف |

گذرى بر زندگى حافظ شيرازى

شمس الدين محمد شيرازى متخلص به حافظ و ملقب به لسان الغيب، يكى از پر رمز و رازترين شاعران جهان است. نام پدرش بهاءالدين مىباشد كه بازرگانى مىكرده و مادرش اهل كازرون شيراز بوده است. تاريخ تولد او را بعضيها سال 792 هـ ق و برخى بين سالهاى 730 - 720 هـ ق ثبت كردهاند كه اوايل قرن 8 هجرى بوده است. بعد از مرگ پدرش، برادرانش كه هر كدام بزرگتر از او بودند، به سويى روانه شدند و شمس الدين با مادرش در شيراز ماند و روزگار آنها در تهيدستى مىگذشت.

همين كه به سن جوانى رسيد، در نانوايى به خميرگيرى مشغول شد، تا آنكه عشق به تحصيل كمالات او را به مكتب خانه كشاند. تحصيل علوم و كمالات را در زادگاه خود كسب كرد و مجالس درس علماء و فضلاى بزرگ شهر خود را درك نمود. او قرآن كريم را از حفظ كرده بود و بنابر تصريح صاحبان نظر، تخلص حافظ نيز از همين امر نشأت گرفته است.

 

  • عشقت رسد به فرياد ورخود به سان حافظ

  • قـرآن زبـر بخوانى در چهـارده روايـت

حافظ در سن 38 سالگى همسر خويش را از دست داد. و پس از او بار ديگر زمانه نامهربانى خود را به او نمايان ساخت و اين بار فرزندش را از او گرفت. وفات حافظ را بين سالهاى 775 تا 785 هـ ق نوشتهاند.[1]

 

عشق در بيان حافظ

شعر حافظ امتيازات زيادى دارد. از جمله روح عشق و اميدوارى است كه در ديوان او موج مىزند. وقتى كه مىگويد: 

  • «مژده اى دل كه مسيحا نفسى مىآيد»

يا 

  • «يوسف گمگشته باز آيد به كنعان غم

مخور»، در دل خواننده روح اميد و عشق و شور و شوق مىدمد و در عين حال ملاحت بيان حافظ جاى خود را دارد.

حافظ درباره عشق الهى كه موضوع غزلهاى عرفانى اوست، صحبت مىكند. در مورد عشق انسانى هم وقتى از معشوقان جسمانى و مادى صحبت مىكند، خاطر نشان مىكند كه عشق وى همچون امرى است كه به يك سابقه ازلى ارتباط دارد. در غزلهاى عرفانى حافظ، عشق مجازى همچون پردهاى به نظر مىآيد كه عشق الهى در وراى آن پنهان است.

 

  • درد عشقى كشيدهام كه مپرسگشتهام در جهان و آخر كارآنچنان در هواى خاك درشمن به گوش خود از دهانش دوشهمچو حافظ غريب در ره عشق

  • زهر هجرى كشيدهام كه مپرسدلبرى برگزيدهام كه مپرسمىرود آب ديدهام كه مپرسسخنانى شنيدهام كه مپرسبه مقامى رسيدهام كه مپرس[2]

 

محبوب حافظ كيست؟

دلبر حافظ معصوم است كه همه عالم نسبت به پارسايى، عفاف و عصمت او اذعان دارند. در اين راستا حافظ از ميان اهل بيت ـ عليهم السلام ـ به محبوب عصر خود، يعنى حضرت مهدى ـ عليه السلام ـ نظر داشته است. البته حافظ درباره حضرت مهدى ـ عليه السلام ـ غزل گفته است نه قصيده، ولى سخن در اينجاست كه تقريباً كمتر غزلى است كه بيتى يا ابياتى از آن مناسب با وصف حال امام غائب از انظار نباشد. سرانجام با آتش شعله ور عشق محبوب دو عالم، به ديدار حضرت حق شتافته است.

 

  • دست از طلب ندارم تا كام من برآيدبگشاى تربتم را بعد از وفات و بنگر

  • يا تن رسد به جانان يا جان زتن برآيدكز آتش درونم دود از كفن برآيد[3]

 

نام حضرت مهدى عليه السلام در شعر حافظ

حافظ نام حضرت را صريحاً در اشعارش برده و از ظهور او و نابودى «دجال»؛ مظهر ريا و تزوير و بدى و پليدى سخن گفته است.

 

  • كجاست صوفى دجال فعل ملحد شكل

  • بگو بسوز كه «مهدى» دين پناه رسيد[4]

 

غيبت امام زمان عليه السلام

از مسائلى كه در شعر حافظ مطرح شده، غيبت امام عصر ـ عليه السلام ـ است.

 

  • ديگر ز شاخ سرو سهى بلبل صبوراى گل به شكر آنكه تويى پادشاه حسناز دست غيبت تو شكايت نمىکنمگر ديگران به عيش و طرب خرماند و شادحافظ شكايت از «غم هجران» چه مىكنى

  • گلبانگ زد كه چشم بد از روى گل به دوربا بلبلان بيدل شيدا مكن غرورتا نيست غيبتى نبود لذت حضورما را غم نگار بود مايه سروردر هجر وصل باشد و در ظلمت است نور[5]

گرچه در اشعار فوق اظهار مىدارد كه از غيبت شكايت نمىكنم، ولى گاه آتش سوزان هجر و دورى آنچنان در وجودش شعلهور مىشود كه به ناچار غيبت و هجران يار را به زبان مىآورد و اظهار مىكند كه به هر وسيله و به صد جادو از خدا مىخواهيم كه دوران غيبت او را به سر آورد و ظهور او نزديك گردد.

 

  • اى غايب از نظر به خدا مىسپارمتتا دامن كفن نكشم زير پاى خاك

  • جانم بسوختى و به جان دوست دارمتباور مكن كه دست زدامن بدارمت[6]

 

  • حسب حالي ننوشتيم و شد ايّامي چندما بدان مقصد عالى نتوانيم رسيد

  • محرمي کو که فرستم به تو پيغامي چندهم مگر پيش نهد لطف شما گامى چند[7]

 

حافظ و انتظار

حافظ در ابياتي از يار سفر کرده سخن ميگويد و به غيبت صاحب الامر ـ عليه السلام ـ اشاره ميکند و شب و روز در انتظار به سر ميبرد.

 

  • فکر بلبل همه آن است که گل شد يارشدلربايي همه آن نيست که عاشق بکشندبلبل از فيض گل آموخت سخن ورنه نبودآن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست

  • گل در انديشه که چون عشوه کند در کارشخواجه آن است که باشد غم خدمتکارشاين همه قول و غزل تعبيه در منقارشهر کجا هست خدايا به سلامت دارش[8]

حافظ در ابيات فوق به مناجات با حضرت حق پرداخته و از مقام ربوبي ميخواهد که امام زمان ـ عليه السلام ـ را در پناه خود حفظ کند و او را در نهايت سلامت نگاه دارد و در جاي ديگري بيان ميکند:

 

  • اي صبا سوختگان بر سر ره «منتظرند»

  • گر از آن يافر سفر کرده پيامي داري[9]

حافظ در انتظار محبوب خود لحظه شماري ميکند و اشک ميريزد و در اشک غسل ميکند. براي ديدار محبوب دست به دعا برميدارد، و در مناجات خود از حضرت حق ديدار يار طلب ميکند.

 

  • يا رب سببي ساز که يارم به سلامت

  • باز آيد و برهاندم از بند ملامت[10]

 

تشرف خدمت ولى عصر عليه السلام

بعد از غيبت كبرى هزاران نفر از اقشار گوناگون در طلب گوهر وصل، ترك تعلقات نموده و در نهايت به فيض زيارت آن حضرت نائل گشته و مىشوند؛ ولى حافظ اجازه بازگو كردن ديدار خود را نداشته و مىبايست آتش اين عشق را چون رازى سر به مهر حفظ كند.

 

  • مصلحت نيست كه از پرده برون افتد رازحديث دوست نگويم مگر به حضرت دوست

  • ور نه در مجلس رندان خبرى نيست كه نيست[11كه آشنا سخن آشنا نگه دارد[12]

وصال حضرت كار آسانى نبود؛ زيرا محبوب عالى مقام است و به سادگى نمىتوان به قرب او دست يافت. اما حافظ خستگىناپذير است و دست از جستجو برنمىدارد. او بدون لحظهاى درنگ همواره منزل به منزل در طلب دوست لحظههاى عمر را سپرى مىكند و نشان استراحت گاه محبوب را از باد صبا و نسيم سحر جويا مىشود.

 

  • اى نسيم سحر آرامگه يار كجاست

  • منزل آن مه عاشق كش عيّار كجاست؟[13]

و در جاى ديگر مىگويد:

 

  • ز كوى يار بياراى نسيم صبح غبارى

  • كه بوى خون دل ريش از آن تراب شنيدم[14]

و سرانجام حافظ شيرازى زيارت جمال باهر النور امام زمان ـ عليه السلام ـ را چنين بيان مىكند:

 

  • در خرابات مغان نور خدا مىبينمجلوه بر من مفروش اى ملك الحاج كه توخواهم از زلف بتان نافه گشايى كردن

  • اين عجب بين كه چه نورى ز كجا مىبينمخانه مىبينى و من خانه خدا مىبينمفكر دورست همانا كه خطا مىبينم

و شرايط ديدار و حال خود را چنين توصيف مىکند:

 

  • سوز دل اشك روان آه سحر ناله شبدوستان عيب نظر بازى حافظ مكنيد

  • اين همه از نظر لطف شما مىبينمكه من او را زمحبان شما مىبينم[15]

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 6 اسفند 1393برچسب:, | 22:58 | نویسنده : محمدعارف |

آروم آروم دیگه آقا، فكر كنم می خوای بیایی

به دلم افتاده ارباب، كه همین روزا می آیی

جمعه های بی شماری، اومد و آقام نیومد

یابن زهرا كی می آیی عمر من دیگه سر اومد

اونیكه غربت چشماش، وسعتش قدّ دو دنیاست

اونكه دیدنش واسه من، خیلی سخته مثل رؤیاست

اونیكه وقت ظهورش همرهش شمشیر مولاست

اولین روضه ای كه اون می خونه روضه ی زهراست

 ****

رد دست یه قناری، مونده رو دیوار خونه

هنوزم خون رو پهلوش، مونده رو مسمار خونه

با تن زهم قناری، سیلی ِ كوچه چه كرده

می كشه دست رو خاكا، دنبال جوجه ش می گرده

همه جا رسمه كه می گن، حرف حق سند نمی خواد

آخه كافرای بی دین، گل چیدن لگد نمی خواد!

 

 

 

 

 

این همه ی آرزومه كه، بشم فدات، بشم فدات!

 

یا كه یه روزی بیاد كه من، كنم نگاهت، كنم نگاهت!

 

دیده ی من به راهت آقا     دل اسیر نگاهت آقا

 

من كه نه! كل انس و جانند   همگی در پناهت آقا

 

یابن زهرا ای گل طاها

 

مرغ دلم پر زده آقا، تا جمكرون تا جمكرون

 

شب های جمعه بی لونم و ،بی آشیون بی آشیون

 

همچو لیلی مجنونت هستم     من گدای میخونت هستم

 

جان زهرا برا ظهورت      جمعه ها ندبه خونت هستم

 

یابن زهرا ای گل طاها

 

بیا به امداد مادرت، یابن الحسن یابن الحسن

 

برس به فریاد مادرت، یابن الحسن یابن الحسن

 

آدمایی كه بت پرستند    دستای حیدرُ كه بستند

 

ناله زد « یا فضّه خذینی»   پهلوی مادرُ شكستند

 

یابن زهرا ای گل طاها

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 6 اسفند 1393برچسب:, | 22:51 | نویسنده : محمدعارف |

۱-حدیث کساء

اندروید

برنامه حدیث کساء در بر دارنده ی متن کامل این حدیث شریف به همراه صوت برادر میرداماد است که متن ترجمه نیز در آن وجود دارد. در بخش دیگر این برنامه، فضائل ، اسرار و فوائد این حدیث ذکر شده است.
برای نصب این برنامه فایل نصبی را از لینک بالا دانلود کرده و در گوشی خود نصب کنید و بعد از نصب برنامه در قسمت منوی خود می توانید مشاهده کنید.

 

2-حضرت عباس

اندروید

برنامه حضرت عباس (ع) حاوی شناسنامه ، زندگی نامه ، مدایح ، زیارت نامه ، فضائل و کرامات حضرت عباس (ع) می باشد.
برای نصب این برنامه فایل نصبی را از لینک بالا دانلود کرده و در گوشی خود نصب کنید و بعد از نصب برنامه در قسمت منوی خود می توانید مشاهده کنید.

 

3-دعای امین الله

اندروید

برنامه دعای امین الله حاوی متن کامل به همراه صوت دعای امین الله می باشد که می تواند همیشه همراه شما باشد.
برای نصب این برنامه فایل نصبی را از لینک بالا دانلود کرده و در گوشی خود نصب کنید.و بعد از نصب برنامه را در قسمت منوی خود می توانید مشاهده کنید.

 

4-Tafsir mozoe jeld 2

اندروید

تفسیر موضوعی قران کریم ویژه جوانان برنامه ای نسخه ۲ است که در آن فهرستی ۵ فصلی از مقالات و کتب در موضوع اعجاز و شگفتی های علمی قران گنجانده شده است.
شما با استفاده از این برنامه می توانید تفسیری کامل و شامل از قران کریم را همیشه همراه خود در گوشی آندرویدی خود داشته باشید.
این برنامه همچنین دارای جست و جو و راهنما و موضوع بندی کامل نیز است.
برای نصب این برنامه فایل اول (apk) را دانلود کرده و در گوشی خود نصب کنید . لازم به ذکر است که این برنامه نیازی به فایل data ندارد.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 6 اسفند 1393برچسب:, | 22:38 | نویسنده : محمدعارف |

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

جامع تفاسیر نور ۲.۱

۳۰۲ عنوان کتاب در ۱۴۱۹ جلد در زمینه: تفسیر، ترجمه، آوانگارى، لغت و فرهنگ‏نامه قرآنى و…

نظر به جایگاه والاى قرآن کریم در پژوهش هاى دینى و تأثیر شگرف آن در رشد و بالندگى جوامع اسلامى، مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى بر آن شد تا دائره المعارف چند رسانه ‏اى قرآن کریم را با عنوان جامع تفاسیر نور در اختیار تمامى محققان و علاقه‏ مندان قرار دهد و ضمن پاسداشت متون ارزشمند تفسیرى، فضاى مناسبى را براى انس بیشتر با آیات الهى و بهره ‏مندى روزافزون از دریاى بیکران این کتاب آسمانى فراهم نماید. از این رو، برنامه حاضر را با محتوایى غنى و امکاناتى مفید تهیه و تولید نموده و مسیر پژوهش را براى پژوهشگران علوم اسلامى و دانش‏ پژوهان قرآنى هموار ساخته است.

 

۱-موسسه فرهنگی بیان هدایت نور

بیان ۲

محتوا:

دور دوم تفسیر قرآن کریم از استاد دکتر محمد علی انصاری

در قالب ۵۰ لوح فشرده (MP3) قریب به ۱۶۰۰ ساعت

 

2-مؤسسه خدمات کامپیوتری نور

مشکوه الانوار

محتوا : 
۵۰۲ عنوان کتاب در ۶۰۰ جلد از منابع فارسی و عربی علوم قرآن
شرح حال تفسیری ۳۱۶۷ تن از مفسران در قالب ۳۵ نمایه از ۲۷ منبع
ارائه بیش از ۳۰۰۰۰ چکیده درباره مفسران
ترجمه و شرح متون و اتصال متن و شروح
ارائه فرهنگ لغت 
امکانات ویژه: 
امکان چاپ نام مفسر به همراه نمایه، چکیده و نشانی منایع
اتصال ترجمه ها و شروح
جستجوی ساده و ترکیبی در متون و اعلام مفسران و چکیده ها
ارتباط آیات با متن کتب به همراه متن کامل قرآن و امکان جستجو در آن با ترجمه آیتی
دسته بندی موضوعی کتب به همراه تصاویر روی جلد نسخه شناسی و کتاب شناسی

 

3-مؤسسه فرهنگی یاسین

ضحی

محتوا : 
بسیت دوره کامل ترتیل قرآن کریم در چهار cd (ضحی ۱ و ۲ و ۳ و ۴)
پنج ترجمه فارسی (مجتبوی، فولادوند، آیتی، خرمشاهی و مصباح زاده) و یک ترجمه انگلیسی
نسخه شناسی ترجمه‌ها و یک مقاله در مورد ترجمه قرآن
زندگی نامه قاریان برنامه
امکانات ویژه: 
چند قطعه فیلم از قرائت قاریان مشهور
امکانات جانبی از قبیل: دفترچه تلفن، تبدیل تاریخ، ساعت گویا،‌یادداشت، پایگاه‌های قرآنی و تنظیمات

 

4-مؤسسه فرهنگی یاسین

Saba ( صبا کودکان انگلیسی )

محتوا : 
آموزش قرائت قرآن
ترتیل کامل قرآن با صدای استاد پرهیزگار
معرفی کامل سوره ها با بیان محتوای آنها به شیوه نو
بیان ویژگی‌های نوجوان از دیدگاه قرآن و احادیث در قالب مباحث مختلف 
آداب حفظ و تلاوت : احکام و آداب قبل و هنگام و بعد از تلاوت و حفظ قرآن
گوناگون : شامل لطایف قرآنی به شیوه‌ای جذاب
دانستنی‌های گوناگون قرآنی
امکانات ویژه: 
سرگرمی‌های جذاب و آموزنده همچون جدول هوش و کارت بازی و غیره
امکانات متعدد و متنوع مثل فیلم تلاوت و تواشیح

 

5-مؤسسه فرهنگی یاسین

شکوفه ۲ (نماز برای کودکان )

محتوا : 
آموزش قرائت قرآن و اذکار نماز به صورت شعر و هم‌خوانی
آموزش وضو ، تیمم ، اذان و اقامه ، نماز و تعقیبات باانیمیشین‌های زیبا 
آموزش احکام تقلید ، وضو ، تیمم ، و آداب مسجد به زبان ساده و قابل فهم برای کودکان 
بیان اهمیت نماز از نظر معصومین و شیوه نماز آن بزرگواران
برنامه ‌های شاد و جذاب در مورد جشن تکلیف 
داستان‌های جذاب و شنیدنی مربوط به نماز به صورت انیمیشن
سرودهای زیبا و دلنشین درباره نماز و اذان و ….
امکانات ویژه: 
صدها تصویر در مورد نماز و مناجات علماء وکودکان و …
محاسبه سن بلوغ پسر و دختر به صورت گویا
انواع سرگرمی‌های مختلف 
ثبت نام کاربر در برنامه با وارد کردن عکس و مشخصات خود
پخش اذان به افق شهر های مختلف جهان ، تبدیل تاریخ ، زنگ اخبار ،‌ساعت گویا و ….

 

6-مؤسسه فرهنگی یاسین

صبا (قرآن برای کودکان)

محتوا : 
دو دوره ترتیل کامل قرآن با صدای استاد محمد صدیق منشاوی و استاد پرهیزگار
آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم 
ترجمه گویای قرآن با صدای استاد فولادوند
دانستنی‌های گوناگون قرآنی (پیامبران، گیاهان، رنگ‌ها و … در قرآن)
آداب تلاوت قرآن 
۲۴ قصه قرآنی همراه با صوت و تصاویر زیبا
امکانات ویژه: 
سرگرمی‌های گوناگون شامل: نقاشی، معما، شکار پاسخ و غیره
امکان حفظ سوره‌های کوتاه قرآن
قطعاتی فیلم از داستان‌های پیامبران و قاریان خردسال

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 6 اسفند 1393برچسب:, | 22:30 | نویسنده : محمدعارف |
بسمه تعالی

 

قرآن شناسی

 

واعْلموا أنّه شافعٌ مشفّعٌ، وقائلٌ مصدّقٌ، وأنّه منْ شفع له الْقرْآن یوْم الْقیامة شفّعفیه، ومنْ محل بهالْقرْآن یوْم الْقیامة صدّق علیْه

و بدانید!قرآن شفاعت کننده‏اى است که شفاعتش پذیرفته،و گوینده‏اى است که‏ سخنش تصدیق مى‏گردد.آن کس که قرآن در قیامت‏ شفاعتش کند مورد شفاعت قرارمى‏گیرد.و هر کس،قرآن از او شکایت کند گواهیش بر ضد او پذیرفته مى‏شود

«خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه»

 

این پنجره که به نام معرفی سایتهای قرآنی در حال بارگزاری برای معرفی منابع مختلف از سایت ها ، آثار متنوع و همچنین نرم افزار ها برای استفاده و آگاهی عزیزان قرآن دوست اختصاص یافته است ، امید داریم از طریق ایمیل این سایت مارا در پر بارکردن این بخش و سایر بخش ها یاری فرمایید.

 

 

مطالب برگزیده قرآنی

 

******************************

پورتال امام خمینی (ره)

imam-khomeini.ir

1- زندگینامه

۲- آثار امام

۳- آثار درباره امام

۴- اماکن منتسب

******************************

پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

http://farsi.khamenei.ir

1- بیانات

۲- استفتائات

۳- اخبار

۴- درس خارج

۵- شرح حدیث

۶- خاطرات

۷- کتاب

۸- عکس

۹- صوت

******************************

پایگاه علوم قرآن و حدیث

۱- قرآن شناسی

۲- تفسیر آیات برگزیده

۳- اعجاز قرآن

۴- اعتقادات در قرآن

۵- اخلاق در قرآن

۶- خانواده در قرآن

۷- قرآن و علوم انسانی

۸- قرآن و علوم طبیعی

******************************

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 6 اسفند 1393برچسب:, | 22:26 | نویسنده : محمدعارف |

چرا خداوند دست به آفرینش زده و این همه موجود و از جمله انسان را آفریده است؟

 

 

نقش ایمان به خدا در زندگى انسان چیست؟

شما اگر وارد منزلى شدید كه مى‏دانید این خانه نه صاحبى دارد و نه حسابى، نه دوربینى در كار است و نه كنترلى، هیچ دلیلى براى نظم و دقّت و انضباط در كارهاى شما نیست. در خانه رها، ما هم رها هستیم وهرچه ریخت و پاش نكنیم ونفس خود را كنترل كنیم ضرر كرده‏ایم، ولى اگر بدانیم كه این خانه صاحب و حسابى دارد و تمام رفتار ما زیر نظر اوست، به گونه‏اى دیگر زندگى خواهیم كرد. اگر ایمان بیاوریم كه این هستى، صاحبى دارد به نام خداى حكیم و حسابى در كار است به نام معاد و براى تمام افكار و رفتار و گفتار ما پاداش یا كیفرى هست، ما نیز حساب كار خود را مى‏كنیم و خواسته‏هاى نفس سركش خود را مهار مى‏كنیم. كارهایى را كه صاحب خانه نمى‏پسندد، انجام نمى‏دهیم، زیرا مى‏دانیم به حساب تمام كارهاى خیر یا شرّ ما رسیدگى مى‏شود و خداوند در كمین ماست.

 

 

 

آیا خدا به عبادات ما نیاز دارد كه فرمان داده نماز بخوانیم و رو به كعبه بایستیم؟

اگر همه مردم رو به خورشید خانه بسازند چیزى به خورشید اضافه نمى‏شود و اگر همه مردم پشت به خورشید خانه بسازند، چیزى از خورشید كم نمى‏شود. خورشید نیازى به مردم ندارد كه رو به او كنند، این مردم هستند كه براى دریافت نور و گرما باید خانه‏هاى خود را رو به خورشید بسازند. 
خداوند به عباداتِ مردم نیازى ندارد كه فرمان داده نماز بخوانند. این مردم هستند كه با رو كردن به او از الطاف خاص الهى برخوردار مى‏شوند و رشد مى‏كنند. 
قرآن مى‏فرماید: اگر همه مردم كافر شوند، ذرّه‏اى در خداوند اثر ندارد، زیرا او از همه انسان‏ها بى‏نیاز است. «اِن تكفروا انتم و مَن فى الارض جیمعاً فانّ اللّه لغنىٌّ حمید»(سوره ابراهیم، آیه 8 .)

 

 

 

چرا صالحان، گرفتار مشكلات هستند و مجرمان و گنهكاران، در رفاه به سر مى‏برند؟

از آنجا كه خداوند اولیاى خود را دوست دارد، لذا اگر خلافى كنند، فوراً آنان را با قهر خود مى‏گیرد تا متذكّر شوند، چنانكه خداوند در قرآن مى‏فرماید: اگر پیامبر سخنى را كه ما نگفته‏ایم به ما نسبت دهد، با قدرت او را به قهر خود مى‏گیریم: «لو تقوَّل علینا بعضَ الاقاویل لأخذنا منه بالیمین»( سوره حاقّه، آیه 44 - 45) و همچنین اگر مؤمنین خلافى كنند، چند روزى نمى‏گذرد مگر آنكه گوشمالى مى‏شوند. 
امّا اگر نااهلان خلاف كنند، خداوند به آنان مهلت مى‏دهد و هرگاه مهلت سرآمد، آنان را هلاك مى‏كند: «و جعلنا لمهلكهم مَوعداً»( سوره كهف، آیه 59) و اگر امیدى به اصلاحشان نباشد، خداوند حسابشان را تا قیامت به تأخیر مى‏اندازد و به آنان مهلت مى‏دهد تا پیمانه شان پر شود. «انّما نُملى لهم لیزدادوا اثماً»( سوره آل عمران، آیه 178) 
به یك مثال توجه كنید: 
اگر قطره‏اى چاى روى شیشه عینك شما بریزد، فوراً آن را پاك مى‏كنید. 
امّا اگر قطره‏اى چاى روى لباس سفید شما بچكد، صبر مى‏كنید تا به منزل بروید و لباس خود را عوض كنید. 
و اگر قطره‏اى روى قالى زیر پاى شما بچكد، آن را رها مى‏كنید تا مثلاً شب عید به قالى شویى ببرید. 
خداوند نیز با هركس به گونه‏اى رفتار مى‏نماید و بر اساس شفّافیّت یا تیرگى روحش، كیفر او را به تاخیر مى‏اندازد.

 

 

 

چگونه قبولى تمام كارها، مشروط به قبولى یك عمل همچون نماز مى‏شود؟

پلیس راهى را در نظر بگیرید كه از راننده‏اى گواهینامه رانندگى مطالبه مى‏كند. اگر راننده، گواهینامه پزشكى، گذرنامه سیاسى، پروانه ساختمان، كارت بازرگانى و اجازه اجتهاد و یا هر مدرك دیگرى به او نشان دهد، پلیس از او نمى‏پذیرد و تنها اگر گواهینامه رانندگى داشت اجازه عبور مى‏دهد و گرنه مانع او مى‏شود. در قیامت نیز شرط رسیدن به مقصد، گواهینامه نماز است كه اگر نباشد، هیچ عملى مورد قبول و نجات‏بخش نیست.

 

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 6 اسفند 1393برچسب:, | 19:56 | نویسنده : محمدعارف |

سخنانی از امام سجاد درباره امام زمان

http://s5.picofile.com/file/8103292576/emam_zaman_225_.jpg

فتنه های دوران غیبت

امام زین العابدین ـ علیه السلام ـ فرمود:

«یا اباخالد لَتأتِیَنَّ فِتَنٌ کَقِطَعِ اللَّیْلِ المُظْلِمِ لایَنْجُو الاّ مَنْ أَخَذَ اللهُ مِیثاقَهُ اوُلئکَ مَصابیحُ الهُدی وَ یَنابِیعُ العِلْم یُنْجِیهِمُ اللهُ مِنْ کُلِّ فِتْنَةٍ مُظْلِمَةٍ؛[1]

ای اباخالد! براستی (در دوران غیبت) فتنه هایی همچون قطعه های شب تار هجوم می آورد که از آن جز کسانی که خدا از آنها پیمان گرفته رهایی نمییابد. همانها چراغهای هدایت و سرچشمه علمند، که خداوند آنها را از هر فتنه تاریک نجات میبخشد.»

 

و همچنین فرمود: «مَنْ ثَبَّتَ عَلی وِلایَتِنا فی غَیْبَةِ قائِمِنا أَعطاهُ اللهُ اَجْرَ اَلفَ شَهیدٍ مِثْلِ شُهداءِ بَدْرٍ وَ اُحُدٍ؛

کسی که در زمان غیبت قائم ما ـ علیه السلام ـ بر ولایت ما ثابت و استوار بماند، خداوند به او پاداش هزار شهید مثل شهیدان بدر و احد عطا میفرماید.»[2]

 

۲. انتظار راستین و پاداش آن

برای انتظار حضرت مهدی ـ علیه السلام ـ آثار گرانبهایی وجود دارد، از جمله امام سجاد ـ علیه السلام ـ فرمود: «اِنتِظارُ الفَرَجِ مِن أَعظَمِ الْعَمَلِ؛ انتظار فرج از برترین اعمال است.»[۳] و فرمود: «اهل زمان غیبت او که قائل به امامت او و منتظر ظهور او باشند، برتر از مردمان هر زمان دیگر میباشند، زیرا خدای تبارک و تعالی به آنها آن قدر عقل، فهم و شناخت عطا فرموده است که غیبت امام در پیش آنها چون زمان حضور شده است. خداوند اهل آن زمان را همانند مجاهدانی قرار داده که در محضر رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ شمشیر بزنند، آنها مخلصان حقیقی و شیعیان واقعی و دعوت کنندگان به دین خدا در آشکار و نهان میباشند.»[۴]

 

پی نوشت ها:

 


 

۱. بحارالانوار، همان، ج 51، ص 135، روایت 3.
۲. همان، ج 52، ص 125.
۳. منتخب الاثر، ص 244.
۴. بحارالانوار، ج 52، ص 122، منتخب الاثر، ص 244.

 

منبع:به سوی ظهور



منبع مطلب: www.b-zohur.ir/post/409

مربوط به موضوع : مهدویت


تاريخ : چهار شنبه 6 اسفند 1393برچسب:, | 18:23 | نویسنده : محمدعارف |

امکان ملاقات با امام زمان در دوران غیبت

امام زمان

 

ارتباط با حضرت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه ـ از نظر حالات، سه نوع می باشد: 1. ارتباط روحی و عرفانی. 2. ارتباط در عالم خواب. 3. ارتباط فیزیكی و رۆیت با چشم ظاهری. آنچه میان علمای شیعه محل اختلاف است و در كتابها و حكایات مطرح می باشد، ناظر به نوع سوم از ملاقات در عصر غیبت كبری است.


 

 

دلیل منكران امكان ملاقات حضرت

كسانی كه منكر امكان ارتباط و ملاقات با حضرت در غیبت كبری هستند، برای اثبات ادعای خود به تعدادی از روایات، از جمله توقیع آن حضرت ـ علیه السلام ـ به یکی از نائبان خاص استناد می‌كنند، چون حضرت مدعی مشاهده را تكذیب نموده است «ألا فمن ادعی المشاهده قبل خروج السفیانی و الصیحه فهو كاذب مفتر.»[1] یعنی «آگاه باشید هر كس قبل از خروج سفیانی و ندای آسمانی مدعی دیدار من بشود، او دروغ گفته و افترا بسته است

طبق این دیدگاه نقل ملاقات‌هایی كه در كتابها و قصص و حكایات، وجود دارد را نمی توان پذیرفت.

 

دلیل معتقدان امكان ملاقات حضرت

در مقابل، اكثریت علما و بزرگان شیعه، قائل به امكان ملاقات می باشند و وقوع آن را فی الجمله می پذیرند و دلیل اصلی تحقق ملاقات را، ‌حكایات تشرفات می دانند كه از سوی اشخاص موثق و مورد اعتماد نقل شده است.

از نظر كسانی كه امكان ملاقات با حضرت را ممكن می دانند و بر آن صحه می گذارند، دلیل معتبری بر نفی امكان ملاقات وجود ندارد. طبق این دیدگاه در مورد تكذیب ملاقات، روایاتی در كار نیست بلكه طبق تحقیق فقط یك روایت است و آن نیز توقیع حضرت می باشد.[2]

از این توقیع نیز پاسخ‌های مختلفی داده شده است كه بهترین پاسخ این است كه به تناسب حكم و موضوع با استفاده از لفظ «مفتر» منظور حضرت، صرف دیدار و ملاقات نیست، بلكه دیداری است كه همراه با نیابت باشد، مثل اینكه شخصی مدعی نیابت خاصه می شود و می گوید: من امام ـ علیه السلام ـ را مشاهده می كنم و حضرت من را وكیل خود قرار داده است و شما باید در كارها به من مراجعه كنید، حضرت چنین ادعایی را دروغ و افترا خوانده است.

اصل صدور توقیع نیز در مقام نیابت است و امام ـ علیه السلام ـ به «علی بن مهر سمری» فرموده است كه كسی را از جانب ما نصب مكن؛ زیرا دوران غیبت صغرا و و نیابت خاصه به پایان رسیده است، در چنین شرایطی اگر كسی ادعای مشاهده و رۆیت داشته باشد معلوم است كه منظورش مشاهده حاكی از نیابت نمی باشد.[3]

راوی سۆال می‌كند: «آیا شما برای من دعا می‌نمایید؟ امام رضا می‌فرماید: آیا تو غیر از این را گمان می‌كنی؟ راوی جواب می‌گوید: خیر و سپس حضرت می‌فرماید: اگر خواستی كه دریابی كه مقام محبت من با تو و اهتمام داشتن من در امر تو چقدر است، پس به قلب خود نظر كن و ببین كه در قلبت و در كارهایت چقدر به من محبت داری و به فكر من هستی»

بنابراین، رۆیت شخصی كه در دنیا با بدن مادی زندگی می كند و در میان مردم حضور دارد، امری است طبیعی و ندیدن برخلاف عادت روی مصالحی است كه غیبت را اقتضا كرده است. در توقیع حضرت نیز گرچه مشاهده، نفی و تكذیب شده است، ولی این مشاهده به قرینه ذیل توقیع و سوء استفاده های احتمالی، حمل بر مشاهده همراه با ادعای نیابت می شود.[4]

 

مقدمه‌ی مشاهده امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

باید به این نكته توجّه داشت كه شناخت و ایمان نسبت به امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه ـ و استواری در آن، بر هر چیز دیگر، مقدم است چرا كه در مورد امامان پیشین كسانی بودند كه در كنار آنها زندگی كرده‌اند ولی چون نسبت به آن خوبان خدا، معرفت و ایمان نداشته‌اند، بهره‌ای از آنها نبرده و چه بسا با آنها هم مخالفت كرده‌اند.

دو امر اساسی موجبات نزدیك شدن به محضر مبارك امام زمان ـ عجل الله تعالی – را فراهم می آورد که به قرار زیر است:

تقوا

1. تقوا

تقوا به معنای ترس از پروردگار و نگهداری نفس می‌باشد یعنی اطاعت كامل خداوند و فرمانبرداری از دستوران او كه خلاصه‌اش انجام واجبات و ترك محرمات می‌شود، البته تقوا مراتبی دارد و اگر این نردبان را آدمی تا آخرین پله‌اش طی كند به سعادت بزرگی دست خواهد یافت كه در نهایت این می‌شود كه خدا می‌فرماید: ای بنده من اطاعتم كن تو را مثل خودم قرار می‌دهم. من زنده هستم و نمی‌میرم، تو را هم زنده قرار می‌دهم و نمی‌میری و من بی‌نیاز هستم و محتاج نمی‌شوم، تو را هم بی‌نیاز قرار می‌دهم كه محتاج نمی‌شوی. من هر چه را اراده كنم تحقق پیدا می‌كند، تو را هم به صورتی قرار می‌دهم كه هر چه را بخواهی تحقق پیدا می‌كند.[5]

برای رسیدن به این مرحله علاوه بر انجام واجبات و ترك محرمات تا حد امكان مستحبات را هم انجام دهد و از شبهات هم دوری كند. (چیزهایی كه احتمال حرمت در آنها بدهیم ولی یقین به حرمت آنها نداشته باشیم).

تقوا سبب نورانیت و قرب به آن جناب و اتصال روحی با آن حضرت می‌شود در توقیع شریف امام زمان به شیخ مفید می‌فرماید: «پس هر فردی از شما عمل كند به آن چیزی كه به وسیله آن به محبت ما نزدیك می‌شود و دوری كن از آن چیزهایی كه به وسیله آن به اكراه و خشم ما نزدیك می‌شود. پس به درستی كه امر ظهور ما یك دفعه و ناگهانی است در وقتی كه توبه برای فرد، نفعی ندارد و نجات نمی‌دهد او را از عقاب ما، پشیمانی بر رفتارهای ناپسند. خداوند شما را با الهامات غیبی خود ارشاد و توفیقات خویش را در سایه رحمتش نصیب شما فرماید.»

از نظر كسانی كه امكان ملاقات با حضرت را ممكن می دانند و بر آن صحه می گذارند، دلیل معتبری بر نفی امكان ملاقات وجود ندارد. طبق این دیدگاه در مورد تكذیب ملاقات، روایاتی در كار نیست بلكه طبق تحقیق فقط یك روایت است و آن نیز توقیع حضرت می باشد

در تشرف علی بن ابراهیم بن مهزیار امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه ـ همین نكته را باز تذكر نموده‌اند كه حضرت صاحب الامر ـ عجل الله تعالی فرجه ـ در قسمتی از سخنانشان خطابه به او می‌فرماید: ای ابوالحسن شب و روز توقع و انتظار آمدن تو را داشتم، چه چیز آمدنت را نزد ما تأخیر انداخت؟ پسر مهزیار در جواب می‌گوید: ای آقای من تا الان كسی را نیافته بودم که مرا راهنمایی كند. حضرت فرمودند: كسی را نیافتی كه راهنمایت كند؟ آنگاه با انگشتان مباركشان بر روی زمین فشار دادند و سپس فرمودند: و لكن شما اموالتان را زیاد نمودید، ضعفاء مۆمنین را دچار حیرت ساختید و بین خود قطع رحم نمودید پس الان برای شما چه عذری مانده است.[6]

2. عشق و محبت به آن سرور

امر دوّم برای نزدیك شدن به محضر مبارك امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه ـ عشق به آن حضرت و ایجاد محبت در خود نسبت به آن مقام مقدس می‌باشد.

در حدیثی بسیار گران‌بها كه در مورد رابطه قلبی بین امام معصوم و شیعه مضامین زیبایی در آن نقل گردیده است، راوی سۆال می‌كند: «آیا شما برای من دعا می‌نمایید؟ امام رضا می‌فرماید: آیا تو غیر از این را گمان می‌كنی؟ راوی جواب می‌گوید: خیر و سپس حضرت می‌فرماید: اگر خواستی كه دریابی كه مقام محبت من با تو و اهتمام داشتن من در امر تو چقدر است، پس به قلب خود نظر كن و ببین كه در قلبت و در كارهایت چقدر به من محبت داری و به فكر من هستی.»[7]

بارالها بر محمد و آلش درود فرست و دوری از محرمات و انجام واجبات به همراه عشق و محبت به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را توشه راهمان بساز. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

 

پی نوشت ها:

[1] كمال الدین، ج 2، ص 294، باب 45، حدیث 45.

[2] سیمای آفتاب، حبیب الله طاهری، ص 180، «با اندك تغییر و تلخیص».

[3] همان، ص 181.

[4] مهدی تجسم امید و نجات، عزیزالله حیدری، ص 209.

[5] مستدرك وسائل‌الشیعه ج 11، ص 258.

[6] دلائل الامامه، ص 296 محمد بن جریر طبری.

[7] اصول كافی، ج 2، ص 652.

فرآوری: فاطمه سرفرازی

بخش مهدویت تبیان



تاريخ : چهار شنبه 6 اسفند 1393برچسب:, | 7:33 | نویسنده : محمدعارف |
صفحه قبل 1 ... 31 32 33 34 35 ... 39 صفحه بعد